voting-machine-company-dominion-sues-fox-news-over-election-claims

Voting-Machine Company Dominion Sues Fox News Over Election Claims

Spread the love

Dominion Voting Systems sued

Fox Corp.’s


FOX -5.86%

Fox News, seeking $1.6 billion in damages for what the company alleges were defamatory on-air comments about its products in the aftermath of the U.S. presidential election.

The suit, filed Friday in Delaware state court, focuses on a series of segments about the voting-machine company on Fox News and Fox Business. The remarks, made by network hosts and guests, gave credence to inaccurate statements about Dominion, fueling a “demonstrably false preconceived narrative” about the company, the lawsuit said

“Fox took a small flame and turned it into a forest fire,” the lawsuit said. “As the dominant media company among those viewers dissatisfied with the election results, Fox gave these fictions a prominence they otherwise would never have achieved.”

Fox said it was proud of its 2020 election coverage and called Dominion’s lawsuit baseless.

Another voting-machine company, Smartmatic, sued Fox News earlier this year, seeking $2.7 billion in damages for what it said were defamatory claims made by Fox guests and current and former anchors. Fox has filed motions to dismiss the lawsuit, saying the network’s on-air claims are protected under the First Amendment.

Fox Corp. and Wall Street Journal parent

News Corp

share common ownership.

In its lawsuit, Dominion cites numerous on-air interviews involving Fox anchors and hosts, and their guests, that it claims contained defamatory speech.

The lawsuit quotes, for example, from a Nov. 19 exchange between then-Fox Business host Lou Dobbs and Sidney Powell, a lawyer who supported former President Trump’s false claims of voter fraud in the presidential election.

In the segment about alleged voter fraud, Mr. Dobbs asked Ms. Powell whether Dominion was connected to Smartmatic, according to the suit. Ms. Powell claimed falsely that the two voting-machine companies were linked, and that similarities in their software allow operators of the machines to “manipulate the votes in any way” they choose, according to the suit. Fox Business canceled Mr. Dobbs’s show in February.

The lawsuit also cites a Jan. 26 interview by prime-time host

Tucker Carlson

with Mike Lindell, the chief executive of MyPillow, who has been a vocal proponent of election-fraud claims. During the exchange with Mr. Carlson, Mr. Lindell said he had “all the evidence” of “machine fraud,” and he dared Dominion to sue him, according to the lawsuit.

Write to Benjamin Mullin at Benjamin.Mullin@wsj.com

Copyright ©2020 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *